Senin, 25 April 2011

Penyaksian

Syuhud adalah pandangan yang tidak ada keraguan di dalamnya,apa yang dilihat itu adalah benar-benar KEBENARAN . … yakindengan sebenarnya,  jikalau masih ada ragu-ragu gemerlapancahaya yang dilihat itu bukanlah Nur Ilahi.
'
Sementara itu, apabila disebut musyahadah, .. ia bermaksud kehadiran Al Hak JUGA TANPA ragu-ragu… suatu KEBENARAN tanpa ragu-ragu, itulah penyaksian dengan HATI NURANIatau RASA …Musyahadah bi Dzauki.
'
Penyaksian Al Hak tidak dapat digambarkan, dibayangkan dan dilukiskan kerana DIA , …. TIADA SUATU PUN YANG MENYERUPAINYA , ia adalah Dzat Wajibal Wujud, yang ada sendirinya, apabila DIA ADA, yang lain TIADA.
'
Bagaimanappun,  DIA hadir padaseseorang Salik, dengan Cahaya Keagungan Ilahi yang membias pada cahaya hati salik tersebut.. atau sesiapa saja yang dikehendaki NYA. Dan salik yang telah mampu melihat NYA  atau merasakan KEHADIRANNYA telahpun melampaui makam Takwa, …tetapi hadir dalam KEESAAN.
'

DIA hanya dapat diRASAKAN ataudiILIHAT DENGAN MATA HATI,  ( siapa yang belum merasa belum ketemu ), dan hanya itulah kemapuan manusia ataupun ruh melihat Tuhan. Kita mampu merasakan KEBERADAAN atau KEHADIRAN NYA,… tanpa mampu melihat wujud NYA.
'
Hanya dengan anugerah NYA sahaja yang dapat melihatnya, bukan dengan usaha sendiri…. TIADA DAYA DAN UPAYA..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar