Senin, 25 April 2011

Kembali asal semula

Kita ini semuanya berasal dari Allah, maka kembalilah kepada Allah, bukan ke surga atau neraka, bak kata-kata bijak pandai “dari asal balik ke asal, dari tanah balik ke tanah”. Kalau  difikir-fikirkan kita pun hairan kerana ramai sangat yanghendak balik ke surga, dan tidak seorang pun yang ingin pergi ke neraka, .. pelik kenapa pelik.. kerana kita bukan berasal dari surga, tetapi berasal dari Allah maka kembalilah kepada Allah. Apabila berlaku kematian, kita sering mendengar orang berkata“Sesungguhnya kami datang dariAllah maka kepada Allah kami kembali”, tetapi apa yang diucapkan di lisan tidak sama apa yang tersemat di hati,…. hatibermaksud masuklah ke dalam surga Firdaus, nikmatilah kesenangan-kesenangan yang terdapat di dalam surga.
'
Kita harus memperbetulkan matlamat, kita berasal dari Allah maka kembalilah semuanya kepada Allah… semuanya zahir dan batin.. diri hujung rambut sampai ke hujung kaki, … jangansatu pun yang tinggal, termasuk diri yang batin… semua pembatasan.
'
Semuanya kembali kepada NYA. Apabila kesadaran ini telah diperolehi, maka itu bagi orang sufi disebut “Maqam laa maqam”  (Maqan yang tiada maqam). Dengan itu, kembalilah kepada Alllah semasa hidup lagi di dunia, jangan tunggu setelah jasad dimasukkan ke dalam kubur, baru ingin ketemu dengan Allah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar