Senin, 25 April 2011

Alam

Manusia diberikan Allah dengan tiga zaman, yang secara umumnya dapat disebut sebagai Alam (zaman) Ruh, Alam Dunia dan Alam Akhirat. Zaman Dunia terbahagi pula kepada tiga kumpulan,  Alam Rahim (ibu), Alam kehidupan dunia dan Alam Barzah. Sementara itu pula Alam Akhirat terbahagi kepada Alam Masyar, Alam Hisab (perhitungan), Alam Mizan (timbangan), Alam Siratul Mustaqim dan akhir sekali alam akhirat (pada satu zaman tapi dimensi yang lain pula).
'
Yang dimaksudkan dengan dimensi yang berlainan adalah seperti di Alam dunia, kita mempunyai alam kehidupan di dunia, seperti berjasad, bekerja dan melakukan sesuatu, sedangkan alam barzah adalah pada zaman alam dunia juga, tetapi dimensi yang berlainan kerana pada alam barzah, kita tidak lagi mempunyai jasad kasar,
'
tetapi kerana kedua-duanya pada zaman yang sama maka manusia tertentu, yang diizinkanAllah dapat melihat alam barzah, seperti banyak cerita yang kita dengan tentang pengalaman orang koma, yang sadar kembali dan menceritakan pengalaman yang dilaluinya semasa koma, atau orang yang merasai sendiri pengalaman di alam kubur, orang yang disahkan telah mati tetapi hidup kembali kerana ajalnya masih belum sampai.
'
Ini hanya segelumat dari perbendaharaan Allah, tetapi walaupun sedikit, sudah  cukup untuk menyadarkan bagi merekayang tersentuh hatinya….

Tidak ada komentar:

Posting Komentar